dimarts, 15 de novembre del 2011

Conjunts, classificacions i seriacions...

Al tema 2 se'ns parla sobre lògica i conjunts.

Per què és tan important ajudar als nens a desenvolupar el pensament lògic-matemàtic?
Perque ajuda a :

1. Estructurar la ment dels infants, i dels adults.
2. Desenvolupar la capacitat de raonar.
3. Interpretar el món que l'envolta.

Fent servir aquest pensament lògic, els infants aprenen a analitzar les qualitats sensorials dels objectes i de l'entorn. Aprenen a:

1. Identificar-les, definir-les i reconeixer-les.
2. Analitzar les relacions existents.
3. Observar els canvis.

I ja que parlem del pensament lògic-matemàtic, els esquemes sensoriomotors originen gràcies a la interacció amb l'entorn les primeres estructures d'aquest tipus. També és important remarcar que les estructures mentals que permeteixen classificar són independents del llenguatge i solen formar-se cap els 6-8 mesos.

Ens sorgeix la pregunta, què necessiten els nens per la correcta construcció d'aquest raonament lògic-matemàtic? Res fora d'allò normal. Oportunitats per aprendre per si mateix, i contar amb l'ajuda d'un adult quan calgui.

Les activitats que podem dissenyar poden emprar diferents materials:

1. De la vida quotidiana; gots, plats, teles, tronxos de fusta,...
2. Inespecífic per crear experiències com: el cistell del tresor, jocs heurístics o safates d'experimentació.
3. Plàstic, jocs comercials didàctics.

El raonament lògic-matemàtic facilita als infants l'adquisició d'altres conceptes matemàtics, com ara els nombres i les operacions bàsiques.

Basant-nos en la importància de l'adquisició del pensament lògic-matemàtic, ja comentada, a continuació vaig a explicar la l'activitat que he dissenyat per treballar els conceptes: conjunts, classificacions i seriacions.

Aquesta activitat es troba dins del treball grupal del tema 2 sobre conjunts, classificacions i seriacions. L'hem adaptat al Halloween, per apropar-lo als infants i donar-li certa significativitat.

La meva activitat és una adaptació dels blocs lògics de Dienes al Halloween (activitat 2):



El procés és ben senzill, imprimim i retallem els dibuixos triats sobre cartolines de diferents colors, formes, mides...


Cerquem que els infants puguin classificar per mida, color, forma (dibuix, en el meu cas carabassa amb/sense barret i caravel·la):



Amb el mateix material podem treballar també les seriacions. En el meu cas, fent una adaptació del dominó:

Aquesta activitat ajuda a treballar el pensament lògic-matemàtic, podent ser adaptat a qualsevol
tema (els infants poden triar el tema dels dibuixos) amb un cost de material i temps mínim.


Recursos:
"Cómo desarrollar el pensamiento matemático de 0 a 6 años" A. Alsina i Pastells. Edit. OCTAEDRO-EUMO.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada